zaterdag 15 oktober 2011

Samen naar beter!



Als MilieuRidder zou je toch verwachten dat ik vooraan sta met mijn vlaggetje, maar ik twijfel... Ik wil er eigenlijk bij zijn. Ik MOET er eigenlijk bij zijn. Ik voel een sterke betrokkenheid en sympathie met deze beweging. Want ook ik val onder die 99%. Vandaag 15 oktober zullen wereldwijd vele steden zich aansluiten. Ook in Nederland. Toch ga ik er vandaag naar alle waarschijnlijkheid niet bij zijn. En dat voelt een beetje als verraad. Iedereen voelt aan z'n donder dat de boel dusdanig scheef loopt dat dit iedereen zal raken en al raakt. Waarom er toch niet bij zijn?

Deze hele Occupy Movement is moeilijk te vangen in een enkele boodschap. Deze slogans vertellen het eigenlijk het beste. Is het gericht tegen het uit de klauwen gelopen kapitalisme? Ja. Is het gericht tegen steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk? Ook. Is het gericht tegen banken die zo groot zijn geworden ('to big to fail') dat ze daardoor veel te grote risico's kunnen nemen omdat de samenleving ze toch wel redt? Zeer zeker! Maar het gaat dieper.

De verandering die nu opborrelt komt van dieper. De Occupy Movement is er eentje van. Een heerst onvrede. Burgers vinden hun heil niet meer bij de traditionele partijen, gevestigde instituten of kerkelijke instanties. Hebben we het hier in Nederland dan zo slecht? Hell No! Nederland is, zeker op dit moment, een van de betere landen waar je nu kunt bevinden. Natuurlijk is er genoeg te klagen en te veranderen, maar in verhouding tot veel andere landen is het hier goed toeven. Vooral ook omdat wij een bezig volkje zijn. Doeners! We zijn een van de meest ondernemende landen in de Europese Unie mede dankzij onze grootte.

Ook ik ben een doener. Een van de dingen die ik heb gedaan is het (mede)oprichten van Transition Town Breda en Breda DuurSaam. Waarom? Omdat deze groep zich niet richt 'tegen', maar 'voor'! Dit is een belangrijk verschil. Energie is een kostbaar goedje en daar moet je zuinig mee omspringen. Dus in plaats je energie/onvrede te richten tegen iets, kies ik ervoor mijn energie te gebruiken voor iets. Vóór de verandering. Ik verken, verbind, onderzoek en help mee om die verandering van onderop op lokaal niveau te realiseren. Dat kost verschrikkelijk veel energie, maar levert me nog veel meer op!

De moeilijkheid zit hem in het feit dat wij allen onderdeel (en in sommige gevallen debet) zijn van dit complexe en in zijn voegen krakende systeem. De enige manier om dit te veranderen is die verandering te zijn. Dat gaat soms met sprongen en soms met babystapjes. Maar steeds meer mensen – eerst sluimerend maar steeds zichtbaarder – zijn zich aan het hergroeperen. Ze organiseren zich daarom in alternatieven. Van buurtcomités tot online netwerken.

En daar zit de oplossing. Organiseer jezelf. Of je dat nou doet in de Occupy Movement of op lokaal niveau; its's all good, maar doet iets! Geloof me; het geeft een enorme voldoening. De toekomst ligt niet vast, je hoeft niet lijdzaam toe te zien, ze is maakbaar. En daarin ben jij net zo belangrijk als ieder ander.

Daarom laat de de Ocuppy Movement voor nu nog even voor wat het is en tank ik dit weekend wat bij in de moestuin. Want komende weken staat er veel op het programma op transitie-gebied hier in mijn Breda. Om af te sluiten met een quote uit De TrendRede 2012 van De burger van Stavast: “Ik zeg wat ik hoop en ik doe wat ik kan”.

1 opmerking:

  1. Ik heb het filmpje bekeken en vind het mooi dat er wereld wijd bewustwording komt en dat mensen voor een betere wereld willen demonstreren..

    Weet je wat nu zo jammer is..?
    Vreedzame demonstraties blijven,helaas zelden ECHT vreedzaam.

    Het vreedzame energie veld waarin de mensen zich zouden moeten begeven op die plekken, kunnen verstoord worden; door de mensen die daar komen met onvrede dat begint in zichzelf.

    Logisch.. je gaat demonstreren omdat je ergens onvrede mee hebt..
    En je wilt dat graag op een vredevolle manier uiten.

    Ik persoonlijk vind dit al een tegenstrijdige Intentie..

    Kijk eens hoe moeilijk is het is, om een negatieve adrenaline boost, tegen te houden als er tijdens zo'n demonstratie iets on-redelijks gebeurt.
    In hoeveel gevallen lukt het dan de mens om redelijk te blijven..
    Hoeveel mensen hebben er geen "Kort lontje" en eindigd daardoor een (vreedzame) demonstratie in een ordinaire gewelddadige rel?

    Ik ben niet vóór maar ook niet tégen vreedzame demonstraties , maar gezien de resultaten op het nieuws ben ik toch erg huiverig om ergens bij te zijn en te horen..

    En je hebt gelijk.. om dingen te veranderen moet je iets doen..
    Chapeau voor elke positieve intentie, dus ook zoiets als OCCUPY maar...

    vrede of onvrede met iets hebben begint in jezelf en met jezelf..

    Als mensen werkelijk iets willen bereiken, begint dat(wereldwijd en op alle onderdelen van de maatschappij)met verandering van je eigen leven en je eigen mentaliteit..

    De beste demonstratie geeft de mens door zijn eigen gedrag..

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...