donderdag 28 oktober 2010

Schoorsteen terreur!




Koning Winter en de Goedheiligman staan bijna weer voor de deur, dus de verwarming gaat weer aan. Ik hou mijn hart vast. Waarom? Open-Haarden-Terreur!

Geen paniek... Aanslagen blijven veelal beperkt tot de schoorstenen, maar daar heb ik het niet alleen over. Vorig jaar kregen wij nieuwe buren. Altijd spannend, die verandering in de status quo. Ga je erop vooruit of achteruit? Zaken bleven nagenoeg onveranderd. In ons geval was dat prima, maar er broeide wel iets...

Of onze buurman enorm met energieschaarste bezig is, durf ik niet te zeggen, maar na een hele zomer beitelen, zagen, boren en breken, stond 'ie er... Een schoorsteen! "Niks aan het handje", zou je zeggen en dat klopt, totdat het kouder werd en ik mijn slaapkamer binnenstapte... Ik schrok me kapot!

Je moet weten dat ik in een ver en grijs verleden heb mogen ervaren, hoe het is om alles te verliezen door een brand. Een onwerkelijke ervaring als alleen de kleren die je aanhebt het enige is dat je bezit. Het eerste wat we kochten was geloof ik een tandenborstel. Terug naar het nu. Geen zorgen; mijn slaapkamer stond niet in de fik, maar zo ROOK het wel!

Het was die week erg druk bij de buurman aan de deur. Of het nu valwind of een te lage schoorsteen was, geen idee, maar de 'winterse-o-zo-gezellige-openhaarden-lucht' werd niet door mijn naaste buren zo ervaren. De stank was af en toe ondraaglijk.

Zo ook die ene bewuste avond. Ik was al geïrriteerd onderweg naar de deur van de buurman, toen ik halverwege bleef staan. Ik bemerkte dat de wind van een andere kant kwam... Wat zullen we nou krijgen? En toen zag ik het. Ik telde 1... 2... 3... 4... 5(!) rokende schoorstenen! Damn!

Tuurlijk! Hartstikke C0-2 neutraal enzo en als je goedkoop aan hout of 'pellets' kan komen ook nog eens kosten drukkend, maar hey! Niet ten koste van mij, he! En er was nog iets... Iets met koude luchtlagen en smog... Het door de crisis geteisterde Griekenland maakte afgelopen kerst kennis met een nieuw fenomeen: wintersmog.

Maar er is meer. Voor de open haarden van vroeger zou deze vorm van energie (en/of geld) besparen wel eens averechts kunnen werken. Vooral bij super geïsoleerde huizen zou door de enorme onderdruk, in theorie, de gehele familie als rijpe kersen uiteen kunnen spatten, hoewel de kans groter is dat het vuurtje dooft. Vuur blijft namelijk branden dankzij zuurstof en dat moet ergens vandaan komen. Terwijl het in de woonkamer aangenaam warm is, bestaat er een grote kans dat je op de tweede verdieping wordt verrast door een kudde feestende pinguïns, zo koud dat het daar is!

De moderne kachels kennen dat probleem niet. Super-efficiënte-zelfsturende-rookgaskanaal-reinigende-met-eigen-zuurstof-aanvoerende-juweeltjes zijn het! Maar de pest is, wie gaat er controleren dat, dat wat er verstookt word, ook daadwerkelijk mag/kan. We hebben namelijk al genoeg vuilverbrandingsovens in Nederland, thank you very much! Ik heb De Sint aangeschreven en hem gevraagd of zijn pieten deze controlerende taak er komende maanden bij wilden nemen, maar De Sint schreef dat de ARBO dit niet goed zal gaan keuren. Iets met gevarengeld, fijnstof, polycyclische aromatische koolwaterstoffen en dioxines, geloof ik...

Daarnaast was de roetaanslag op de pietermannen al dik genoeg.

"Roken, dat lossen we samen wel op" was een actie uit 2006, wat uiteindelijk uitmondde in het beruchte rookverbod. Dat gaat me wat ver en met mijn achternaam totaal niet geloofwaardig. "Stankoverlast?" Ik hoor mijn buurman nu al lachen...

1 opmerking:

  1. http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht-in-de-regio/uitzending-gemist/stankoverlast-stokende-buren volgens de Rijdende Rechter mag het niet? Zie ook www.vuurkorfoverlas.forum2go.nl wat de politiek hiervan vind.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...