donderdag 18 november 2010

Gewoon! Voor de heb...


Op Treehugger zag ik deze kop voorbij komen: 

"Happy Meals Banned in San Fransisco". 

Oh? En waarom dan? 
Een glimlach verscheen op mijn gezicht na het lezen van deze zin: 

"San Francisco has become the first major U.S. city to pass a law that cracks down on the popular practice of giving away free toys with unhealthy restaurant meals for children." 

Als ik dit bij RayRadio had voorlezen, had ik na deze zin de 'applaus-jingle' ingestart! Want als ouder heb ik al een tijdje mijn buik vol van deze ongein... En ik niet alleen! Zelfs de 9-jarige zoon van Harrison Ford is er niet meer voor te porren. Harrison vertelde dit Jon Stewart in deze uitzending van The Daily Show (rond min. 17).

Jon vroeg zich af op welk punt in hun leeftijd, kinderen overstappen van 'Ik-moet-en-zal-dat-speeltje-hebben-al-moet-ik-er-mijn-rechterarm-voor-afbijten-I-want-it!!' tot 'Nah, it's a piece of crap, anyway'. Want zijn kinderen (4 en 6 jaar) zijn in de veronderstelling dat hun jonge leven niet compleet is zonder deze hebbedingetjes... "Well, I don't know anything about your parenting-skills...", antwoordde Harrison. Gejuich steeg op vanaf de tribune...

In Nederland zijn deze 'gratis' speeltjes nog steeds succesvol en ook supermarkten doen gezellig mee. "Wat die burger-baas kan, kunnen wij ook!", dachten ze. Van Muppies, aktie-figuurtjes en voetbalplaatjes tot Flippo's, Joppa's, Gnorkies and what not; de bedoeling is om ze allemaal te sparen. Waarom? Daarom! Voor de heb! Het gaat wat ver om onze centrale voedselleveranciers kinderlokkers te noemen, maar schuurt er dicht tegenaan. Marketing technisch snap ik het wel. Speel het via de kinderen! Laten we deze kleine 'angstgegners' inzetten om paps en mams op te zadelen met een jetser van een schuldgevoel. 
"Maar Ma-haamm... Esmeralda spaart ze ook! En Daphne en Kevin en Wouter... De hele klas!!" Tsja, dat toch wel zielig... Kijk dat pruil-lipje, die vochtige ogen... Ach gut!

Maar ouders; kom op!! Deze tere kinderzieltjes kunnen wel wat hebben, hoor! U hoeft echt niet bang te zijn dat uw 'allesies' over 20 jaar bij een psychiater u hel en verdoemenis toewensen omdat ze vroeger geen 'bungels' hebben gekregen.

Laten we eerlijk zijn. Hoe vaak speelt uw kroost nog met deze zinloze-kinderarbeid-speeltjes geschenken uit de hemel? Hoeveel ontbijtjes op bed ontvangt u nog uit pure blijdschap en dankbaarheid omdat u stad en land afreed om hun collectie compleet te maken? Let's face it; we zijn er ingeluisd!

De invloed van reclame speelt bij dit soort praktijken natuurlijk een gote rol. In het boek 'Welvaart zonder groei' van Tim Jackson (lezing video) las ik in hoofdstuk 12 dat ze daar in Noorwegen en Zweden iets op hebben gevonden. Zij hebben tv-reclame voor kinderen onder de twaalf jaar verboden... (drukt weer op de applaus-jingle)!

Dat zie ik in Nederland zo snel niet gebeuren. Dus komt het op ons aan. Maar er gloort hoop!
Want weet je wat ik hoorde? De buurvrouw spaart ze ook niet meer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...