maandag 26 december 2011

Landgenoten...



Bea, ik heb er altijd wel gemogen. Een intelligente vrouw met het hart op de juiste plaats. Maar gister kreeg ze een staande ovatie en een lintje van me!! Bea zegt wat ze hoopt en doet wat ze kan? What?!



De kersttoespraak (hier de gehele tekst!) van onze Koningin dit jaar mocht er wezen! Ik stond te juichen op de bank! You tell 'm, girl! Ik was nog niet bekomen van de ene uitspraak of een andere golfde erover heen. Dit soort zinnen: "In het Handvest voor de Aarde wordt dit uitgangspunt zo verwoord: ”De aarde, ons thuis, is een unieke leefgemeenschap. De mondiale natuurlijke omgeving met haar eindige hulpbronnen is ons aller zorg. Bescherming van de vitaliteit, verscheidenheid en schoonheid van de aarde is een heilige opdracht.” 'Duurzaamheid’ wordt dat vandaag genoemd. Dit vraagt niet alleen nieuwe eisen en regels voor houdbaarheid maar ook het bewust omgaan met al wat de natuur ons geeft. De aarde die het leven voedt maar niet voor zichzelf kan spreken, moet stem krijgen." AND SCORE!

En deze dan? "Bemoedigend zijn de vele initiatieven om goede voornemens in praktijk te brengen. Zuinig gebruik van energie en water ligt binnen ieders bereik. Kritisch en bewust kopen blijkt het hele aanbod van goederen en diensten te kunnen beïnvloeden. Ondernemers richten zich meer en meer op verantwoorde productie en houden rekening met de gevolgen voor het klimaat. Veel mensen spannen zich in voor natuurbehoud en leren kinderen oog te krijgen voor de onvervangbare schatten van de aarde. Ook voor de verbondenheid tussen landbouw en leefomgeving zetten velen zich enthousiast in. Op al die mogelijkheden kunnen wij elkaar aanspreken. Oude en nieuwe media informeren ons en roepen op om verantwoordelijkheid te nemen, elk op eigen niveau. Wat begint in het klein kan uitgroeien tot een nieuwe cultuur van zorg om de toekomst. Wie de wereld wil veranderen, moet nu eenmaal beginnen bij zichzelf." HEAR HEAR!

Ik heb zo'n vermoeden dat onze Bea de Trendrede 2012 ook heeft gelezen. Want gierend van het lachen (want ik kan mijn oren niet geloven!) hoor ik haar met deze zin eindigen: "Ik zeg wat ik hoop en doe wat ik kan". Alleen spreekt ze in de 'wij-vorm', want daar is ze Koningin voor, natuurlijk...

Maar Bea, als je ons groen-doeners echt wilt helpen, zorg er dan voor dat we zo snel mogelijk afkicken van onze olieverslaving en nu beginnen met uitfaseren. Te beginnen met de teerzanden in Canada. U schijnt wat connecties te hebben met deze jongens en meisjes...

Thanks!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...